مشکلات رایج در جاروبرقی و رفع آن ها

جاروبرقی وسیله ای است که در خانه ها و مکان های مختلف، کاربردهای فراوانی دارد. اما در برخی موارد این وسیله ی پرکاربرد، دچار ایراداتی نیز می شود که کارایی آن را با مشکل مواجه می سازد. اکثر این ایرادات را می توانید در خانه بررسی و حل کنید بدون این که هزینه ای به تعمیرکار پرداخت کنید.

در این مقاله قصد داریم در رابطه با ایرادات رایج در جاروبرقی ها و روش برطرف کردن آن ها، مطالبی را بیان کنیم.

قبل از اینکه بخواهیم به ادامه مقاله بپردازیم باید خدمت شما عرض کنیم که اگر نیاز به تعمیرات جاروبرقی پیدا کردید می توانید روی دیبا سرویس به عنوان مرکز تعمیرات جاروبرقی سامسونگ، تعمیرات جاروبرقی ال جی ، تعمیرات جاروبرقی بوش و سایر برندها حساب باز کنید.

انواع ایرادات جاروبرقی ها و روش برطرف کردنشان

 ایرادات مختلفی در جاروبرقی ممکن است رخ دهد که ما رایج ترین آن ها را بیان می کنیم :

 1 - روشن نشدن جاروبرقی

ممکن است هنگامی که قصد استفاده از جاروبرقی را دارید جارو روشن نشود که این می تواند چندین علت داشته باشد :

علت اول روشن نشدن جاروبرقی

پریز برق ندارد. برای این که بدانید پریز برق دارد یا نه، از یک ولتمتر آومتر استفاده کنید. رنج را بر روی ۲۵۰ ولت قرار داده و برق پریز را اندازه گیری نمایید. چنانچه مشکل از پریز است آن را برطرف کنید.

علت دوم روشن نشدن جاروبرقی

ممکن است که روشن نشدن جاروبرقی ناشی از معیوب شدن دوشاخه جارو و یا سیم رابط باشد. بروز این مشکل را با باز کردن بدنه جارو و اندازه گیری برقی که به سیم جمع کن می رسد، توسط ولتمتر ارزیابی کنید. چنانچه مشکل از سیم رابط بود، ابتدا دوشاخه را بررسی کنید اگر دوشاخه سالم نبود هر دو را تعویض کنید اما اگر تنها عیب از سیم رابط بود، الزامی به تعویض دوشاخه ندارید.

علت سوم روشن نشدن جاروبرقی

امکان دارد عیب موجود در سیم جمع کن علت روشن نشدن دستگاه باشد. در برخی موارد به سبب عدم اتصال شاخک های سیم جمع کن به حلقه های گردان قرقره، برق به سیم جمع کن می رسد ولی وارد دستگاه نمی شود. برای حل این مشکل باید شاخک ها را کمی به حالت عمودی نزدیک نموده، سپس قرقره را بر روی آن ها قرار دهید. با این کار حلقه های گردان برشاخک ها فشار وارد نموده و آن ها را به طرف پایین می راند. حالت فنری شاخک ها، ارتباط بین آن ها و حلقه های گردان را ایجاد خواهد نمود و دستگاه روشن خواهد شد.

علت چهارم روشن نشدن جاروبرقی

ممکن است از خرابی کلید قطع و وصل دستگاه باشد. با جدا کردن جارو از برق، کلید روشن خاموش را به وسیله ی اهم متر، تست کنید. در صورت خراب بودن عقربه های اهم متر کار نخواهند کرد اما اگر سالم باشد در حالت روشن عقربه عدد صفر و در حالت خاموش، کلید عقربه، بی نهایت را نشان خواهد داد.

علت پنجم روشن نشدن جاروبرقی

رله سوخته است. برخی از جاروها مجهز به رله هستند برای این گونه جاروها امکان دارد مشکل از سوختگی رله باشد که برای تشخیص آن باید ابتدا سیم های متصل شده به کلید روی دسته جارو را به وسیله اهم متر چک نمایید. سپس کلید روی دسته و در صورت سالم بودن آن ها خود رله را عملا آزمایش کنید. برای آزمایش رله باید جارو را به برق متصل کنید و با استفاده از یک پیچ گوشتی دسته عایق کلید قدرت رله را بندید. اگر جارو روشن شد، عیب از رله است و سیم های رابط رله و یا ساختمان داخلی اش آسیب دیده است.

علت ششم روشن نشدن جاروبرقی

ممکن است علت روشن نشدن دستگاه، اشکال موجود در مدار موتور باشد. که برای تشخیص آن باید موتور را به صورت مستقل به برق بزنید اگر روشن نشد، آن را از برق جدا نموده و به وسیله اهم متر ارتباط یک یک اجزاء را به سایرین مورد بررسی قرار دهید هر کدام از اجزا خراب بود، آن را تعویض کنید.

علت هفتم روشن نشدن جاروبرقی

آخرین علتی که می تواند دلیل روشن نشدن دستگاه باشد، سوختگی کامل موتور است که پس از نیم سوز شدن اتفاق می افتد. که در این صورت اگر همه ی موارد بالا را چک کردید و موتور روشن نشد، احتمال خرابی موتور را بدهید.

2 - پایین بودن قدرت موتور جاروبرقی

ایراد دومی که در بین جاروبرقی ها رایج است، پایین بودن قدرت موتور است. جاروبرقی در این مورد روشن می شود اما قدرت لازم و مناسب همیشه را ندارد. این مورد نیز دلایلی دارد که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم :

علت اول پایین بودن قدرت موتور جاروبرقی

ممکن است کلکتور کثیف باشد که باید با استفاده از تینرهای فرار قوی و یا بنزین، آن را تمیز نمایید. از سمباده هرگز استفاده نکنید زیرا ممکن است ذرات مسی ساییده شده بین شیار تیغه ها قرار گرفته و سبب اتصال آن ها به یکدیگر شود که در نتیجه آرمیچر خواهد سوخت. در هنگام تمیز کردن کلکتور، سیم پیچ ها باید در سطح بالاتری نسبت به کلکتور قرار گیرد زیرا ریختن مواد پاک کننده روی سیم پیچ ها به آن ها آسیب می زند.

علت دوم پایین بودن قدرت موتور جاروبرقی

علت دومی که می تواند دلیل پایین آمدن قدرت جاروبرقی باشد، خراب شدن زغال است. در هنگام تعویض زغال، باید سطحی از زغال که در تماس با کلکتور قرار می گیرد، به حالت حلال دربیاید که اکثرا در هنگام تعویض به حالت حلال در نمی آید و سایش آن موجب کثیف شدن کلکتور می شود.

علت سوم پایین بودن قدرت موتور جاروبرقی

خرابی یاطاقان ها یکی دیگر از دلایل کاهش قدرت جاروبرقی است. اگر بلبرینگ یا بوش ها خراب شوند، آرمیچری که به وسیله ی یاطاقان ها قادر به چرخش است، دچار مشکل خواهد شد. (اگر یاطاقان ها خراب شوند آرمیچر در حال چرخش با کفشک های قطب درگیر شده و صدای ناهنجاری را بوجود می آورد). برای تشخیص ایراد یاطاقان ها، می توان با رویت سایش هسته فلزی آرمیچر که در نتیجه در گیری آرمیچر و کفشک های قطب به وجود آمده است به شکل یاطاقان ها پی برد و عیب آن ها را برطرف نمود.

علت چهارم پایین بودن قدرت موتور جاروبرقی

یکی دیگر از علت های کاهش قدرت موتور، نیم سوز بودن آن است. این مورد را می توان با اندازه گیری جریان مصرفی دستگاه تشخیص داد. برای این کار باید جارو را باز نمود و جریان را اندازه گیری کرد. چنانچه جریان مصرفی بسیار کم یا بسیار بالا باشد، موتور نیم سوز شده است.

3 - ضعیف بودن مکش جارو

ضعیف بودن مکش جارو، ایراد سومی است که در این قسمت به بررسی آن می پردازیم.

چهار دلیل برای ضعیف بودن مکش جارو وجود دارد :

ممکن است که موتور ضعیف شده باشد (که درباره این موضوع، توضیح داده شد) یا این که کیسه ی زباله پر شده باشد که باید آن را تخلیه نمایید و آن را شستشو دهید (شستن کیسه های پارچه ای موجب خارج شدن ذرات گرد و غبار از منافذ پارچه می شود).

سومین دلیل ضعف مکش جارو، مسدود یا سوراخ بودن لوله های رابط است. که باید لوله های رابط را از این نظر چک کنید. امکان دارد پلاستیک یا پارچه در آن ها گیر کرده باشد. برس اصلی جارو را نیز همیشه تمیز کنید. 

چهارمین و آخرین دلیل مکش ضعیف جارو هم کثیف بودن بیش از حد فیلتر است که باید به خوبی تمیز شود.

4 - سروصدای بالای جاروبرقی

آخرین ایراد از جاروبرقی که در این مقاله بررسی می کنیم، خارج شدن صدای زیاد به هنگام کار با جارو است که سه علت دارد.

اول) پروانه یا پروانه ها خراب است. برخی جاروبرقی ها دارای دو پروانه هستند. برای رفع مشکل خرابی پروانه ها باید جارو را باز کنید و پروانه های معیوب را تعویض کنید.

دوم) معیوب شدن بلبرینگ یا بوش. این مورد باعث می شود آرمیچر با کفشک های قطب هسته درگیر شود و صدای زیادی تولید کند که باید از آن ها بازدید به عمل آید و یاطاقان های معیوب تعویض شود.

سوم) آخرین علت صدای زیاد جارو، خرابی نگهدارنده های لاستیکی است. از نگهدارنده های لاستیکی برای دستگاه هایی که به هنگام روشن شدن، به دلیل سرعت بالای موتور، لرزش شدیدی ایجاد می شود، استفاده می کنند. جاروبرقی نمونه ای از آن دستگاه هاست. خرابی لاستیک های جاروبرقی، سبب می شود جارو در هنگام کار، صدای زیادی را ایجاد نماید. در صورت مشاهده این عیب لاستیک های معیوب را تعویض نمایید.

خواندن 8882 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.