جاروبرقی ها چگونه کار می کنند؟

جاروبرقی های امروزی، در مدل ها و انواع مختلفی در بازار موجود هستند. اما اساس کار همه آن ها با هم یکی است. در همه ی آن ها به محض اینکه کلید روشن شدن، زده می شود، برق به موتور می رسد و موتور به کار می افتد. موتور وظیفه مکش را به عهده دارد. موتور که روشن شد، مکش را فراهم می کند و زباله ها و گرد و خاک را به درون کیسه می کشد. کیسه ی جاروبرقی، زباله و خاک را می گیرد و از آن طرف، هوای تمیز خارج می شود.

در این مقاله از تعمیرگاه جاروبرقی دیبا سرویس ما قصد داریم به نحوه کارکرد جاروبرقی ها بپردازیم...

جاروبرقی ها چگونه کار می کنند؟

نحوه کار جاروبرقی

در نگاه اول به هر جاروبرقی، ممکن است دستگاه بسیار پیچیده ای به نظر نرسد ولی جاروبرقی ها، در عین حال که از طراحی ظاهری ساده برخوردار هستند از قوانین فیزیکی مختلف، پیروی می کنند.

اگر بخواهیم مکانیسم مکیدن و مکش را توضیح بدهیم، با یک مثال ساده آغاز می کنیم. هنگامي که نوشابه را از طريق ني می نوشید، به این دلیل نوشابه از پایین نی به سمت دهان شما بالا می آید که شما با مکش، فشار هوای بالا را کم می کنید ولی فشار در پایین همان فشار قبلی است. این اختلاف فشار ( یا تراکم ) باعث می شود که نوشابه از قسمت پر فشار ( تراکم بیشتر ) به قسمتی که فشارش کمتر است ( تراکم کمتر )، روانه شود.

مکانیسمی که در جاروبرقی ها هم اتفاق می افتد، شبیه به همین مکانیسم است ولی پیچیده تر.

جاروبرقی ها در عین حال که مکانیسم های پیچیده ای دارند، تنها از شش قطعه اصلی تشکیل شده اند که عبارتند از: 1 - پورت مکش ( که البته خود شامل لوازم مختلفی در برخی جاروبرقی ها هست ). 2 - پورت خروجی. 3 - موتور الکتریکی. 4 - فن. 5 - کیسه ی متخلخل. 6 - بدنه که همه ی اجزای گفته شده در داخل آن قرار می گیرد.

عملکرد جاروبرقی

عملکرد جاروبرقی از هنگامی که آن را به برق وصل می کنید و روشن می کنید، به قرار زیر است :

  1. با روشن کردن جاروبرقی، برق به موتور می رسد و موتور به کار می افتد. موتور به یک فن که دارای پره های زاویه دار است، وصل شده است.
  2. این پره ها به نحوی زاویه دار شده اند که با چرخش موتور، هوا را به سمت خروجی هدایت می کنند.
  3. با هدایت هوا به سمت خروجی، فشار هوا در پشت فن، کاهش می یابد و در جلوی فن افزایش. ( تقریبا شبیه همان چیزی که در مکیدن هوا به واسطه دهان صورت می گیرد ) این اختلاف فشار و تراکم بیشتر در جلوی فن باعث می شود، هوا به داخل کشیده شود و همین جریان تند هوا از طریق لوله ها با سمت زباله ها هدایت می شود و زباله ها و گرد و خاک به سمت داخل لوله ها کشیده می شوند.

نحوه کارکرد جاروبرقی ها

یک جاروبرقی، چگونه کار می کند؟

در این قسمت، عملکرد جاروبرقی را در چند مرحله تقسیم بندی کرده ایم :

  1. در جاروبرقی هایی که موتور برقی و الکتریکی دارند، برق انرژی مورد نیاز برای موتور را فراهم می کند. ( برخی از جاروبرقی ها هستند که موتور الکتریکی ندارند و از طریق دستگاهی، شبیه به یک کمپرسور مکنده عمل می کنند .)
  2. مصرف برق موتور الکتریکی جاروبرقی بسیار بالا است و در حدود 500 تا 1000 وات برق مصرف می کند. چیزی در حدود 5 تا 10 برابر یک لامپ قدیمی .
  3. برس هایی در غلطک جاروبرقی وجود دارد که این برس ها توسط یک تسمه پلاستیکی به موتور وصل می شوند و با روشن کردن موتور، آن ها نیز می چرخند.
  4. چرخش این برس ها در غلطک، موجب ضربه زدن به زباله ها و گرد و خاک های روی سطح می شود و آن ها را برای مکش، سست می کند تا به راحتی به داخل دستگاه کشیده شوند.
  5. موتور الکتریکی، که فن دارای پره های زاویه دار، به آن نصب شده است، با سرعت بالا می چرخد و با فشار، این زباله ها و گرد و خاک های سست شده را از طریق قسمت جلوی جاروبرقی به داخل می کشد.
  6. هوایی که از آلودگی ها و زباله ها توسط کیسه ها تصفیه شده، به سمت عقب جاروبرقی کشیده می شود و موتور الکتريکي را خنک مي کند.
  7. کیسه هایی که در جاروبرقی استفاده می شوند و زباله ها و گرد و خاک در درون آن ها انباشته می شود، یا از جنس پارچه هستند و یا از جنس کیسه های کاغذی که یک بار مصرف هستند.
  8. در پایان هوای خارج شده از دستگاه بسیار گرم است زیرا گرمای موتور را جذب کرده است.

خلاصه این مطلب

امروزه جاروبرقی های بسیار متنوعی ساخته می شود که همه ی آن ها از یک سری قوانین فیزیک پیروی می کنند. همه ی آن ها دارای یک پنکه قوی هستند که فشار پشت زباله ها و آلودگی ها را خالی می کنند و باعث می شوند که این زباله ها به درون لوله ها شناور شوند. هوایی که به درون جارو کشیده می شود، توسط یک کیسه زباله پارچه ای یا کاغذی قابل تعویض، فیلتر می شود و زباله ها و گرد و خاک گرفته می شود و هوا از قسمت خروجی تمیز و پاکیزه خارج می شود. برس ها هم در قسمت جلویی جاروبرقی وظیفه ی سست کردن زباله ها از روی سطوح را دارند تا به راحتی به داخل جاروبرقی کشیده شوند.

سخن آخر

در برخی از جارو برقی ها هم به جای فیلتر کیسه ای، از آب به عنوان فیلتر استفاده می کنند که در آن ها آلودگی ها در آب ته نشین می شوند و در آخر آب گل آلود از جاروبرقی خارج می شود. کارایی این نوع جاروبرقی ها بالاتر از جاروبرقی های معمولی است. زیرا در جاروبرقی های معمولی که از کیسه جهت فیلتر هوا استفاده می شود، باعث می شود قسمتی از قدرت موتور جهت گذراندن هوا از کیسه پارچه ای یا کاغذی گرفته شود و این موجب کاهش کارایی می شود. ولی در جاروبرقی هایی که از آب جهت فیلتراسیون استفاده می شود این گونه نمی باشد. دوام این گونه جاروبرقی ها بسیار بالاتر از جاروبرقی های معمولی است.

خواندن 19002 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.