جاروبرقی وسیله ای پرکاربرد

نظافت و تمیزی منزل و محل کار و سایر مکان ها، از جمله کار های ضروری و غیر قابل اجتناب است. نظافت یک کار سخت مخصوصا برای خانم های خانه است که به لطف جاروبرقی ها از سختی و دشواری آن کاسته شده است. همانطور که نظافت از کارهای ضروری و روزمره است، جاروبرقی هم امروزه از جمله لوازم ضروری است که استفاده های فراوانی دارد. هیچ یک از وسایل نظافتی همانند تی ها و بخارشوی ها و ... به اندازه ی جاروبرقی ها محبوبیت ندارند و این به خاطر این است که کار با جاروبرقی ها آسان است و کاربرد آن در موارد زیادی می باشد.

در این مقاله از تعمیرگاه جاروبرقی دیبا سرویس قصد داریم به بررسی بخش های مختلف جاروبرقی بپردازیم و در ادامه برخی از کاربرد های جاروبرقی در موارد مختلف را بیان کنیم.

بخش های مختلف جاروبرقی

جاروبرقی ها در انواع مختلفی وجود دارند و مدل های جاروبرقی در بازار بسیار زیاد است اما همه ی آن ها از یکسری قوانین خاص پیروی می کنند و بخش های مشترکی با هم دارند. که عبارتند از:

  1. پمپ مکش جاروبرقی: این پمپ در همه جاروبرقی ها وجود دارد و وظیفه ی مکش هوا و آلودگی ها به داخل مخزن را بر عهده دارد.
  2. موتور جاروبرقی ها: همه ی جاروبرقی ها دارای یک موتور الکتریکی تک فاز یا سه فاز هستند که انرژی مورد نیاز پمپ را تأمین می کنند. در برخی جاروبرقی ها هم موتور آن ها موتور دیزل است. برخی جاروبرقی ها هم مکش آن ها بدون موتور است که بعدا توضیح خواهیم داد.
  3. فیلتر جاروبرقی: این قطعه، یک جزء ضروری از همه جاروبرقی ها می باشد که ذرات ریز گرد و غبار را به دام می اندازد و از انتشار آن ها در محیط جلوگیری می کند.

جاروبرقی وسیله ای پرکاربرد - انواع جاروبرقی

انواع جاروبرقی ها یا مکنده ها

دستگاه های جاروبرقی، در سایت های مختلف، تقسیم بندی های مختلفی شده اند. اما مهم ترین و متداول ترین تقسیم بندی جاروبرقی ها، بر اساس کاربردشان است. تقسیم بندی جاروبرقی ها بر اساس کاربرد، به صورت زیر است:

1 - جاروبرقی های خانگی

این نوع جاروبرقی ها، ساده ترین نوع از جاروبرقی ها هستند که همانطور که از نامشان پیداست، برای مصارف خانگی ساخته شده اند. صدای این نوع جاروبرقی ها بسیار پایین است و مکش نسبتا خوبی را دارند. ولی به دلیل استفاده ی خانگی از آن ها، مخزنشان کوچک تر و قدرت موتورشان کمتر است.

2 - جاروبرقی های تجاری

این نوع جاروبرقی ها، بزرگ تر از جاروبرقی های خانگی هستند و موتور آن ها قوی تر و قدرت مکش شان نیز بیشتر است. از این نوع جاروبرقی ها برای نظافت محیط های تجاری، هتل ها، شرکت ها، ادارات و اماکن مذهبی استفاده می شود. در این نوع جاروبرقی ها، بدنه استیل است و با برخی از آن ها می توان سطوح آغشته به مایعات را نیز تمیز کرد. صدای موتور این نوع جاروبرقی ها هم با وجود قدرتمند بودن موتور، پایین است.

3 - جاروبرقی های صنعتی

مدل های دیگری از جاروبرقی ها که دارای موتور های قدرتمند تر و ساختار مستحکم تر هستند، به نام جاروبرقی های صنعتی شهرت دارند. موارد استفاده از این نوع جاروبرقی ها، در محیط های صنعتی، کارگاه ها و کارخانجات است. از مهم ترین ویژگی های این نوع جاروبرقی ها می توان موارد زیر را نام برد: بدنه فلزی مقاوم ، قدرت مکش بالا ، موتور قدرتمند و فیلتر اولیه و ایمن. ( با وجود یک فیلتر ایمن در این نوع جاروبرقی ها، می توان مکان هایی که در آن جا مواد پودری، ضایعات شیشه ، خرده های چوب و ... وجود دارد را نظافت کرد. ) از این جاروبرقی ها می توان به مدت 24 ساعت استفاده کرد بدون این که نیازی به استراحت داشته باشند. زیرا در این جاروبرقی ها، مکنده پیشرفته صنعتی به کار رفته است که از موتور های توربینی دائم کار بهره می برند. انواع آلودگی ها را با این جاروبرقی ها با وجود خرطوم ها و نازل های مقاوم با جنس متفاوت، می توان تمیز کرد.

4 - مکنده هواکار

در یک مدل جدید از جاروبرقی ها، کار در محیط های فاقد جریان برق، فراهم شده است. در این نوع جاروبرقی ها، دستگاه بدون موتور الکتریکی کار می کند و کمپرسور هوا، کار مکندگی را انجام می دهد. عدم وجود موتور الکتریکی در این دستگاه ها، سبب شده تا سطح ایمنی در محیط های با خطر آتش سوزی و جرقه الکتریکی افزایش یابد.

5 - مکنده های ضد انفجار

از این نوع جاروبرقی ها در محیط هایی استفاده می شود که امکان انفجار و یا اشتعال بالاست. برخی از محیط ها هستند که مواد و پودر های موجود در آن محیط، در صورتی که روی هم انباشته شوند، احتمال انفجار و یا اشتعال وجود دارد. این جاروبرقی ها کار را در این محیط ها آسان کرده است و کار با این جاروبرقی ها در این محیط ها، ایمنی لازم را دارد. این دستگاه ها در دو مدل در بازار موجود هستند که مکنده هوا کار و مکنده صنعتی ضد انفجار عایق کاری شده نام دارند.

6 - جاروهای مرکزی

در برخی ساختمان های مسکونی و یا اداری و تجاری و حتی کارخانه ها، سیستم هایی وجود دارد که به عنوان جاروبرقی های قوی برای این ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. یک موتور جاروبرقی قوی در یک جایی از ساختمان ثابت است و در نقاط مختلف ساختمان دریچه هایی وجود دارد که با استفاده از لوله کشی به این موتور قوی ارتباط دارند. این نوع جارو ها، جاروبرقی مرکزی نام دارند که کاربرد آن ها بسیار بالا می باشد. موتور جاروبرقی به حدی قدرتمند است که چندین کاربر در نقاط مختلف ساختمان می توانند به طور همزمان از این جاروبرقی استفاده کنند. دوام و مقاومت این نوع جارو ها نیز بسیار بالاتر از سایر جاروبرقی ها می باشد. این نوع جاروبرقی ها به ندرت خراب می شوند و می توانند به مدت طولانی روشن باقی بمانند.

سخن آخر

همه ی انواع جاروبرقی های امروزی، کاربرد زیادی دارند که آن ها را به یکی از محبوب ترین و ضروری ترین دستگاه ها و لوازم در خانه ها، ادارات و سایر مکان ها تبدیل کرده است.

خواندن 7074 دفعه

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.